STOP! Kaikki ei saa olla kaupan rahaa vastaan

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL tekee historiaa perjantaina 11.9 järjestämällä työnseisauksen valtio-omisteisten Destian, Rasconen, Labtiumin ja Finavian kaikissa toimipisteissä. Lakko koskettaa noin 2000 jhl:n jäsentä, jotka työskentelevät eri puolilla Suomea ja se koskettaa kaikkia näiden yhtiöiden toimintoja poislukien lossiliikenne ja tietyt Finavian tehtävät lentokentillä.

Vaikka seisaus on kestoltaan vain 6 tuntia; kello 12-18, on se suuri harppaus JHL:lle joka perinteisesti on pyrkinyt vaikuttamaan asioihin maltillisin keinoin kuten kirjelmillä ja vetoomuksilla.

Syy työtaisteluun on ennen kaikkea hallituksen aikomus myydä nämä omistamansa yhtiöt pois. Moni myyntiuhan alla oleva firma on myös käynyt ja tulee jatkossakin käymään läpi raskaat yt-neuvottelut, joissa lomautukset ja irtisanomiset ovat saaneet työntekijöiden pinnan kiristymään.

JHL on tällä viikolla tiedustellut muilta liitoilta, ovatko nämä valmiita solidaarisuustoimiin. Ainoa vastaus on toistaiseksi tullut Rakennusliitolta, joka ilmoitti kannattavansa yhtiöiden yksityistämistä – viemättä asiaa jäsenäänestykseen. Muilta liitoilta odotetaan vielä vastauksia.

Lakon päätavoite on rikkoa keskustapuolueen konsensus, jotta hanke voitaisiin kaataa eduskunnassa. Lakkoa tukevat voivat ainakin lisätä painetta parlamentaarikkoja kohtaan osoittamalla tukensa lakkolaisille.

Helsingissä lähimmät lakkoilevat työmaat löytyvät lentokentältä sekä Pasilasta, jossa on Rasconen toimipiste. Toivottavaa olisi, että kaikki kynnelle kykenevät sosialistit menisivät perjantaina antamaan tukensa lakkolaisille. Jos ei paikan päälle ehdi, niin JHL:n nettisivujen kautta voi lähettää sähköisen vetoomuskortin valitsemalleen kansanedustajalle. Vetoomuskortti löytyy osoitteesta: www.jhl.fi

Toivotaan, että tämä on vasta alkusoittoa syksyn työtaisteluille. Tulossa ovat tiukat neuvottelut, joissa työnantaja tulee tarjoamaan palkansaajille nollakorotuksia. Tähän ei voi suostua. Nyt on aika toimia!

Published inUutiset

Be First to Comment